טיפול פרטני בילדים

טיפול פרטני בילדים

הפנייה לטיפול בילד לרוב אינה קלה להורים אך היא מתרחשת כאשר יש קושי מסוים בתפקודו של הילד, ביחסיו עם בני משפחה או חברים, בהתנהגותו או ברגשותיו, שההורים או המסגרת החינוכית לא הצליחו לטפל בהם בדרכים השגרתיות. מטרת הטיפול בילדים הינה לסייע לילד ולהוריו עם הקשיים עמם הם מתמודדים ולהשיב את הילד למהלך התפתחות תקין. הטיפול בילדים, בדומה לטיפול במבוגרים, מתקיים לרוב בתדירות של אחת לשבוע ומאפשר בהדרגה יצירת קשר בטוח ויציב, בתוכו הילד יכול להביא לידי ביטוי תכנים שונים מתוך עולמו הפנימי.

הטיפול בילדים מתבצע לרוב באמצעות משחק או יצירה (שהם דרכי הביטוי של ילדים), ולעיתים באמצעות שיח ישיר, בהתאם לגילו של הילד, רמתו הקוגניטיבית והעדפותיו. חדר הטיפול שלי בילדים מלא במשחקים מגוונים ובחומרי יצירה, אשר מזמינים את הילד לחוויה נעימה ומהנה של חיפוש וגילוי של מה שמתאים עבורו, על כן ילדים לרוב נהנים מאוד להגיע לטיפול. מי שמחליט על תכני הטיפול הוא הילד והוא המנתב את הפגישה בהתאם לצרכי הנפש שלו. 

המשחק בטיפול שונה ממשחק יומיומי עם הורה או מטפל אחר, שכן בתוכו המטפל קשוב לתכנים הלא מודעים והנסתרים שעולים מתוכן המשחק ואשר נשקפים מדרך התנהלותו והתמקמותו הייחודית של הילד בטיפול ומהקשר הטיפולי שהוא יוצר עם המטפל. בתוך המשחק, ולעיתים גם בצורה ישירה, יוכל המטפל ליצור התערבויות, שיקוף, פירוש והכוונה של הילד לעבר התמודדות עם הקשיים שהוא חווה. המשחק מאפשר אזור בטוח עבור הילד ו"מרוחק" במידה מהמציאות, להתנהג בדרכים שונות מהיומיום, להוציא חלקים שיש אליהם כמיהה, או שיש חשש מפניהם או להביא לידי ביטוי חלקי עצמי שלא מצליחים להתממש במציאות.

נפשם של ילדים רכה וניתנת לעיצוב, לשינוי ולהשפעה.

כשם שיש בכך מידה רבה של אופטימיות בנוגע ליכולת הצלחתו של טיפול רגשי, נדרש גם משנה זהירות רב, עדינות, רגישות ומקצועיות בעת הטיפול בילדים. מניסיוני, הטיפול בילדים יכולים להוביל לפתרון קשיים, העצמה ושינוי נתיב התפתחות אל עבר שגשוג, שמחה וצמיחה והוא ממש מתנה משנת חיים לילדים ולהוריהם כאחד. הטיפול בילד ילווה תמיד במקביל בהדרכת הורים, בתדירות של אחת לשבועיים, או בתדירות שונה, שתוגדר יחד בהתאם לצרכים הטיפוליים