שאלות ותשובות

פסיכולוג קליני מומחה הוסמך לעסוק בטיפול פסיכולוגי, לאחר שסיים תואר ראשון  בפסיכולוגיה (B.A) ותואר שני (M.A) בפסיכולוגיה קלינית. בנוסף, השלים ארבע שנות התמחות קלינית במוסד מוכר, שכללו התנסות בטיפול במגוון קשיים ועם מגוון רחב של מטופלים, במסגרת מרפאתית (בדומה לקליניקה פרטית) ובמסגרת אשפוזית, ועבר בהצלחה את בחינת ההסמכה של משרד הבריאות, מה שהקנה לו רישיון לעסוק בטיפול נפשי. לפסיכולוג קליני מומחה יש מספר רישיון ממשרד הבריאות על היותו פסיכולוג ומספר רישיון נוסף על היותו מומחה.

טיפול רגשי מתקיים לרוב בתדירות של אחת לשבוע, בין אם מדובר בטיפול פרטני במבוגרים, בילדים או טיפול דיאדי. יש מקרים בהם המצוקה והקושי יהיו גדולים ותידרש תדירות טיפול אינטנסיבית מזו. כאשר מלווה את הטיפול הדרכת הורים, לרוב היא תתקיים בתדירות של אחת לשבועיים. לעיתים בתחילת טיפול או בעיתות קושי, יש צורך לקיים את הדרכת ההורים בתדירות אינטנסיבית יותר ועם השגת שיפור לעיתים ניתן לרווח את תדירות המפגשים.

פסיכולוג הוא מי שלמד את תחום מדעי ההתנהגות ומתמחה במתן טיפול נפשי באמצעות שיחה. לעומתו פסיכיאטר הוא רופא בהשכלתו, אשר אמון על מתן אבחנה רפואית על בסיס הערכת סימפטומים ובחירת דרכי טיפול מתאימות, בין היתר מתן טיפול תרופתי.

במקרי הצורך, השילוב של טיפול תרופתי עם פסיכותרפיה הוא היעיל ביותר, ואז יעשה שיתוף פעולה בין פסיכיאטר לפסיכולוג. בטיפול בילדים, יהיו מקרים בהם נרצה להיוועץ בפסיכיאטר, לצורך הערכת מצב נוספת, בחירת דרכי טיפול והתערבות מיטביות, כולל מתן סיוע במסגרת החינוכית, כאשר לא בהכרח יינתן טיפול תרופתי.

הטיפול יכול להיות טיפול קצר טווח וממוקד בבעיה ספציפית שתוגדר מראש עם הפניה לטיפול. טיפול קצר טווח יתאים למטופלים מסוימים, לרוב כאשר יכולת ההתקשרות למטפל תהיה טובה ומהירה, תהיה מגויסות רבה מצד המטופל וכוחות להתמודדות עם אתגרי הטיפול. יש מטופלים שיחושו הטבה בסימפטומים לאחר זמן קצר.

במקרים אחרים, ולרוב בטיפול בילדים, הטיפול יהיה טיפול ארוך טווח, אשר ימשך מספר חודשים ולעיתים אף מספר שנים, כאשר המטרה של המטופל תהיה ליצור שינוי עמוק יותר, מבני והתפתחותי במגוון תחומי חיים שונים ולא רק שינוי סימפטומטי. טיפול שכזה מתגמל מאוד אך גם ארוך יותר. ההחלטה על משך הטיפול ועל סוגו תתקבל תוך שיקול דעת משותף בין המטפל למטופל. כמו כן, תעשה בחינה משותפת תוך כדי התקדמות הטיפול והתאמת המטרות והצרכים בהתאם להתקדמות.

אוכלוסיית המחוננים הינה בעלת מאפיינים ייחודיים, לא רק ברמה הקוגניטיבית. השונות הקוגניטיבית מביאה עמה שונות גם באופן החוויה הרגשית ובאופן ההשתלבות החברתית בעולם.

למחוננים, בכל הגילאים, מאפיינים ייחודיים שיש להכיר בהם, על מנת להיטיב בהבנתם ועל מנת לסייע להם. עם זאת, חשוב להבין שמחוננות הינה רק אחת מהגדרות הזהות של אדם מחונן ומעבר לכך יש תכונות אופי, כוחות, יכולות, כישורים, מנגנוני הגנה שונים וכמובן נסיבות חיים שונות. לא כל אדם מחונן יידרש לטיפול בחייו, אלא רק אם יתקל בקושי שהוא או הוריו מרגישים כי אינם יכולים להתמודד עמו לבד.

ב-15 השנים האחרונות אני עובדת רבות עם מחוננים, בכל הגילאים ועד היום נתקלתי במאות ילדים ומתבגרים מחוננים וצברתי ניסיון רחב בתחום הטיפול הרגשי בהם. אין מטפלים רבים אשר מתמחים בתחום המחוננות. מטפלים רבים יוכלו לסייע גם למחוננים אם יקדישו את הזמן ללמוד את מאפייניהם הייחודים וחשוב בעיני כי יעשו כך. אם אתם פונים למטפל שאינו מנוסה בתחום, חשוב שתבדקו האם יוכל להעמיק בלמידה ובהבנת המחוננות והשפעתה עליכם או על ילדכם על מנת שיוכל לסייע לכם.

קבוצה חברתית מאפשר לילד או למבוגר מפגש עם אנשים נוספים אשר מתמודדים עם קשיים דומים לשלו. בתוך הקבוצה החברתית יכולים להיות משתתפים עם קשיים שונים, שלעיתים אינם דומים לאלה של הפרט, או קשיים שמשלימים זה את זה. לדוגמה, משתתף אחד יתקשה ביזימה של קשרים ואילו האחר יהיה מצוין ביזימה אך יתקשה בהעמקה של קשרים, או לחילופין, משתתף אחד יתפשר יתר על המידה ואילו האחר יגלה נוקשות וצורך גדול בשליטה ובקבלת החלטות. כך פעמים רבות, משתתפים שונים יכולים לעבוד על הקשיים והחוזקות שלהם בד בבד בקבוצה ולמצוא גם פרטנרים שמתאימים להם.

היתרון בקבוצה הוא שהיא מספקת חוויה "אונליין" של הקשיים, היות שאנשים מביאים אל הקבוצה את דפוסי הקשר ואת ההתנהלות החברתית שלהם. כמו כן, בעזרת תיווך של מנחה או מנחים, ניתן להגיע לתובנות, פתרונות ולשינוי הרגלים יחסית מהיר.

יתרון נוסף של קבוצה הוא נוכחות משתתפים נוספים אשר יכולים לשקף בשפתם וברמתם את תחושותיהם נוכח התנהגותו של המשתתף בקבוצה. זוהי חוויה חשובה, כאשר היא נעשית בתנאים בטוחים ומתווכים, היות ש"בחיים האמיתיים", ילדים או מבוגרים לא תמיד יגידו לנו איך אנחנו גורמים להם להרגיש, למה הם מתרחקים מאיתנו, או מה מעצבן בהתנהגותנו, באופן שנוכל לשמוע. עם זאת, קבוצה אינה מתאימה לכל אחד. בקבוצה לפעמים חסרה ההתאמה הפרטנית והאישית, הרגישות שיכולה להתאפשר לעיתים רק בטיפול פרטני. יהיו מטופלים אשר להם יהיה נכון יותר להשתתף קודם בטיפול פרטני ורק לאחר מכן לשלב עם הטיפול קבוצה טיפולית, או לעבור לטיפול קבוצתי לאחר תהליך פרטני.

מטפלים ומטפלות רבים יכולים לטפל בנשים. לכאורה אין צורך בהכשרה ייחודית לתחומים אלה. עם זאת, בשנים האחרונות, נאסף גוף ידע מחקרי וקליני רחב מאוד אשר קשור לעבודה טיפולית עם נשים ובעיקר להתמודדויות של נשים סביב מעגל הפריון. ישנה חשיבות רבה בהבנה של תהליכים שנשים עוברות אשר קשורים להריון וללידה, הבנה של תהליכים הורמונליים והשפעותיהם על מצבים רגשיים והתמודדויות חיים וכן הכרות עם טיפולים חדשניים וייחודיים לנשים, אשר מתמודדות עם מגוון קשיים ואתגרים ספציפיים שקשורים בנשיותם. תחום זה מעניין אותי מאוד ואני מעמיקה בו בלמידה ועבודה קלינית ומחקרית בשנים האחרונות.