10 טיפים לחזרה מחופשת לידה

חזרה מחופשת לידה – אתגר לכל אמא ולכל תינוק, בוודאי אם זוהי פעם ראשונה, אבל גם בפעם השנייה השלישית ויותר זה תמיד מאתגר ודורש חשיבה והתארגנות מחדש. להיות אמא לתינוק זוהי תקופה מתגמלת, מלאת אהבה, מרתקת, אך גם מתישה מאוד. לידה מטלטלת את חיינו, היא משפיעה על סדרי העדיפויות שלנו, על שעות השינה שלנו, על הזוגיות שלנו, על הגוף שלנו, על כלל קשרי המשפחה, לטוב ולרע. כשנכנס עוד אדם לחיינו ולמשפחתנו, ודאי אם זוהי פעם ראשונה שהפכנו לאמהות, זוהי חוויה עוצמתית שאין שני לה. מתוך החוויה הזאת, לכל אמא לוקח פרק זמן אחר להגיע ל"איזון". איזון הוא מצב שאנחנו יכולות להרגיש בטוב עם עצמנו, עם גופנו, עם האנרגיות שלנו, עם סל ההתמודדויות בחיינו, להבדיל מהצפה. 

חופשת לידה, או כמו שאני קוראת לה "עבודת לידה", היא תקופה חשובה שהתינוק/ת שלנו באמת זקוק למושקעות ולפניות המלאה שלנו. לא תמיד נרגיש מוכנות לחזור אחרי 14 שבועות, לרוב אולי אפילו נרגיש ממש לא מוכנות לחזור. יהיו כמובן כאלה שירצו לחזור כבר לפני, שהעבודה תהווה אוורור עבורן, שהן ירגישו נחוצות קודם לכן, או שזה דווקא יקל על ההתמודדויות שלהן כאמהות טריות. יהיו שייהנו מאוד מהתקופה, יתקשו לעזוב את התינוק או אפילו יוכלו לאפשר לעצמן חופשת לידה ארוכה יותר. ויהיו כאלה, שעבורן חזרה לעבודה היא הכרח קיומי ולא ענין של בחירה, בין אם הן תהיינה בשלות לכך ובין אם לא. 

יש הרבה מה לומר בנוגע להסתגלות הרגשית של אמהות להורות, לקשר הנרקם בין האם לתינוקה בשנה הראשונה, לתהליכים המשפחתיים המשמעותיים שמתרחשים בשנה זו ולבחירה בסידור או מסגרת מותאמת עבור תינוקכם כמענה חליפי, עם חזרתכן לעבודה. אבל, במאמר זה ארצה להתייחס לכמה מחשבות וטיפים פרקטיים הנוגעים לחזרה לעבודה מחופשת הלידה.

1) בחרי מסגרת שתיתן מענה רגשי ואישי ככל הניתן לתינוקך- ודאי שאת מתחברת לאישיות של הדמויות המטפלות, שאת יכולה לבטוח בהן עם היקר לך מכל ושהמסגרת פתוחה לדיאלוג ולשיתוף שלך, למענה על שאלות ולחשיבה משותפת לגבי מה יהיה הכי נכון להסתגלות של ילדך

2) דאגי להכנה של תינוקך להסתגלות במסגרת – כאשר בנך/בתך היו איתך בבית, הם זכו למענה אישי ומותאם ממך ככל האפשר. אולי הם ינקו בכל עת שרצו, אולי נרדמו על ידיים או על כדור פיסיו, לא בטוח שהיה להם לו"ז מסודר או עזרים ויסותיים שאינם קשורים בך. טרם הכניסה למסגרת, חשוב לברר עם המטפלות האם תוכלנה להתמודד עם ההרגלים הקיימים של בנך/בתך. בהנחה ואת מניקה, חשוב שתעשי הכנה עם יועצת הנקה בנושא, במידה וברצונך להמשיך הזנה בהנקה, בין אם בשעות המסגרת ובין אם בשעות הבית. חשוב לחשוב על דרכי ויסות נוספות שיוכלו לסייע לבנך או בתך במסגרת ולנסות להרגילו/ה אליהם עוד טרם המעבר למסגרת. 

3) השאירי גם לך זמן להסתגלות – הסתגלות ילדים למסגרת לוקחת זמן, אשר משתנה אצל כל ילד. מעבר לימי הסתגלות הדרגתיים שיוחלטו עם המסגרת, נסי לקחת לעצמך לפחות עוד שבוע חופש, בו תוכלי לוודא כי לילדך טוב במסגרת, להשלים סידורים ושעות שינה, ולהחזיר לעצמך קצת כוחות, לפני חזרתך לעבודה.

4) ערכי תיאום ציפיות עם מקום העבודה, אך גם עם עצמך- התקופה הראשונית תהיה תקופת הסתגלות עבורך, לאחר היעדרות ממושכת. ככל הנראה יהיו נושאים פתוחים שתצרכי להתעדכן בהם, לגשר על פערים, לחזור לחשוב שוב באופן שונה מאוד מזה שנדרשת לו בחופשת הלידה.

5) חשבי איזה מן סוג עבודה מתאימה לסטטוס החדש בחייך- האם נכון לך לחזור לעבודה הקודמת? האם זהו זמן לעזוב ולחפש אופציה מעניינת או מתאימה יותר עבורך? האם את מצליחה לדמיין איך סוג העבודה ודרישותיה משתלבות עם מציאות החיים החדשה שלך? זמן של חופשת לידה הוא גם הזדמנות לעצירה, לחשיבה ולפעמים גם להתחלה מחודשת. 

6) חפשי עבודות עם שעות עבודה גמישות, או עם יכולת שילוב של עבודה מהמשרד ומהבית, או נסי לבדוק האם העבודה שלך יכולה להפוך לגמישה יותר. עם ילדים קטנים יש לגמישות הרבה ערך, סביב מחלות, חופשים של הילדים ושלל סידורים וצרכים חדשים שיתווספו עכשיו לחייך.

7) חפשי עבודה קרובה ככל הניתן לביתך – חשבי על השעות שנהגת לבלות בדרכים, הן הופכות להיות מבוזבזות עוד יותר כשיש ילדים בבית. את הזמן שלך עדיף שתקדישי לעבודה או לבילוי עם הילדים. אם כבר יש לך נסיעות, נסי לחשוב איך את מנצלת את אלה לטובה. נצלי את זמן הנסיעה לאוורור והרגעות מאירועי העבודה ומעבר אל הבית ולהיפך. שמעי מוזיקה, פודקסט מעניין, ספר מוקלט שלא תספיקי לקרוא, שוחחי עם חברה או הקדישי את הזמן למנוחה מחשבתית. 

8) עשי תכנית כלכלית – שבי עם בן/בת הזוג, הכניסו את כל ההוצאות החודשיות, חשבו איזה קיצוצים אפשריים עבורכם  במידה ותרצי להמשיך בחופשת הלידה, להוריד באחוזי המשרה שלך או לעבור למשרה תובענית פחות. לחילופין, אם אתם מעוניינים בחיסכון או באורח חיים מאפשר יותר, הכינו לכם תקציב או תכנית שתאפשר לכם להינות ולבלות זמן עם המשפחה, אשר יוכל להוות עבורך פיצוי או גורם הקלה בעיתות קושי ועומס. 

9) אם תרצי לדחות את החזרה לעבודה, חשבי מה המשמעות של להישאר בבית עבורך- איך את מדמיינת שזה ירגיש? איך זה ישפיע על הילדים? השארות בבית יכולה להעניק לך ולילדים זמן איכות נפלא ומגדל, אך גם לקחת ממך אולי את "פתחי האוורור", את המפגש עם מבוגרים או את אופי החשיבה שאת מורגלות לה בעבודה ושונה ממה שאת עושה ביומיום שלך. 

10) הרשי לעצמך לבדוק מה עושה לך טוב, להתחרט ולשנות החלטות- מה שמתאים כשהילדים תינוקות או פעוטות, לא בהכרח יידרש בעוד 2/3/4 שנים. מה שחשבת שיעבוד לך לא בהכרח יהיה כזה מהנה, אולי תתגעגעי לעבודה, אולי תגלי שאת דווקא נהנית להיות יותר בבית. לפעמים אנחנו זקוקים להתנסות, גם אם יש לה מחיר שויתרנו על תפקיד מסוים, הזנחנו לכמה שנים את הבית, פספסנו התקדמות מעניינת בקריירה, או חסכנו פחות כסף. 

לסיכום, חזרה לעבודה לאחר לידה דורשת הסתגלות שלך, של התינוק/ת שלך וגם של בן/בת הזוג שלך ושל הילדים הנוספים במשפחה. חשבי על הדברים, עשי בדיקה והכנה מותאמת לכם ככל האפשר. חשוב שתחשבי מה יהיה טוב לתינוק/ת שלך, אך לא פחות חשוב, חשבי מה יהיה הכי טוב ומותאם עבורך במסגרת האפשר. קחי את הזמן, ההסתגלות דורשת זמן, אך היא תקרה