דיכאון לאחר לידה, איתורו ודרכי הטיפול בו

ילדת, איזה כיף. ברכה גדולה. נסיך או נסיכה הגיעו הביתה. יצרת חיים. כולם מתפעלים מהתינוק/ת החמודים שלך, אבל מה איתך?

לידה היא אירוע עוצמתי, משנה חיים. לידה היא אירוע בו אנו מביאות חיים לעולם. נשים רבות יקבלו את התינוק/ת שלהן בשמחה, יתאהבו בו/בה מהרגע הראשון, יתחברו להנקה כבר בחדר הלידה ויחוו זרמים של אוקסיטוצין שיפוגגו כאבים, יעזרו להתגבר על מחסור בשעות שינה ושלל דרישות שהורות לתינוק מזמנת. אולם, זה ממש לא המצב אצל כולן!

מה אם חווית לידה ארוכה וקשה? אולי חשת בה סכנה אמיתית לך ולעובר? אולי חווית התערבויות רפואיות שלא ציפית כי יגיעו או שהיו לא נעימות לך? אולי ילדת הרבה לפני שציפית לכך ולא היית מוכנה עדין? אולי הדרך להורות היתה קשה ולא עיכלת את כל מה שעברת? ומה עם ההתאקלמות שאחרי? האם חשבת על היום שאחרי? איך מטפלים בתינוק? איך מאכילים? איך מרדימים? מה עושים עם הבכי והגזים? ומה איתך? ייתכן ואת סובלת משלל מיחושים גופניים ואולי גם מטראומות, חוויות או רגשות לא מעובדים שנותרו ממהלך הכניסה להריון, מההריון עצמו או ממהלך הלידה. כל שלב בדרך אל ההורות יכול להיות קסום, או מאתגר ומטלטל בדיוק באותו מידה.

הדבר החשוב ביותר שיש לי להגיד לך זה שאם קשה לך את לא לבד! ושאם את לא מאוהבת בטירוף, זה יכול להגיע בהמשך. אם את מוצאת את עצמך בוכה, אשמה, מתלבטת, לא יודעת מה לעשות, זה הגיוני ולגיטימי ויש עוד הרבה נשים שמרגישות כמוך. כ 18% מהנשים בעולם המערבי סובלות מתסמינים של דיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה יכול להופיע כבר במהלך ההריון, מיד לאחר הלידה או מספר שבועות לאחריה. במאמר זה ארצה לעזור לך לאבחן האם את אכן סובלת מדיכאון לאחר לידה ואיך תוכלי לנסות ולסייע לעצמך.

ראשית, חשוב להבחין בין דיכאון לאחר לידה לבין "בייבי בלוז". "בייבי בלוז" היא תופעה זמנית אשר מופיעה בימים הראשונים שלאחר הלידה, בשל שינויים הורמונליים עוצמתיים שמתרחשים עם הלידה וחולפת באופן ספונטני. הבייבי בלוז יהיה דומה בתסמיניו לדיכאון ויכלול תחושות כמו דכדוך, תנודתיות במצב הרוח, התקפי בכי או רגזנות, חרדה מועצמת, קשיי ריכוז, חוסר שקט ופגיעה בדפוסי אכילה ושינה. לרוב הבייבי בלוז לא יופיע עם קושי תפקודי מהותי, לא יפגע בהתקשרות לתינוק או בטיפול בו.

דיכאון לאחר לידה הוא מצב ממושך יותר. כאשר תסמיני הדיכאון המצוינים מעלה ממשיכים ללוות אותך ואינם נעלמים, לפחות לא באופן קבוע. נוסף לתסמינים המצוינים מעלה, נשים אשר סובלות מדיכאון לאחר לידה, עשויות לחוות אובדן הנאה, איבוד עניין בקשרים, קושי להתמודד עם מטלות הבית והחיים, ערך עצמי ירוד, מחשבות שליליות וטרדות בלתי פוסקות, עד מצב ש"אין מנוחה", גם כשהן הולכות לישון בלילה או ביום, על אף עייפות כבדה. לעיתים יופיע קושי להקשר לתינוק או קושי לטפל בו, פחד להישאר עם התינוק לבד ותחושת חוסר יכולת להתמודד, אך אין זה הכרח. יש נשים רבות אשר סובלות מדיכאון לאחר לידה, שהן וסביבתן מתקשות לאבחן זאת, היות שכלפי חוץ הן מצליחות להציג חזות ש"הכל בסדר", אך בפנים הן כבויות וכואבות, מרגישות שהן "לא עצמן".

לעיתים קרובות, הסביבה הקרובה תתקשה להבין או לקבל את זה שאת בדיכאון. יבקשו ממך "לצאת מזה", "לקחת את עצמך בידיים", יבקרו אותך שאת לא שמחה יותר מהמלאך או המלאכית הקטנים שנולדו לך. יתכן שלא תביני שאת בדיכאון כי תצליחי לתפקד, תרגישי היקשרות נהדרת לתינוק/ת ותטפלי בו/ה בצורה מסורה. כמו כן, יתכן ואצלך הדיכאון יופיע בתחפושת אחרת ולמעשה תחווי יותר סימפטומים של חרדה, דאגה רבה לתינוק/ת, לשלומו/ה הגופני, שמירה עליו/ה בזמן השינה וקושי לנצל זמנים אלה למנוחה של עצמך, קושי לעזוב אותו/ה ותחושה שאף אחד אחר לא יוכל לטפל בו/ה כמוך. אולי תרגישי שאת מפונקת או אשמה שאת מרגישה דיכאון או חרדה, אך כל אלה אינם נכונים.

דיכאון הוא מחלה, שלא בחרת בה ולא גרמת לה. חשוב לאתר אותה וחשוב לא פחות לקבל את התמיכה המתאימה מהסביבה ואת הטיפול ההולם שיעזרו לך להתגבר על כך. הסיבות והגורמים לדיכאון לאחר לידה מגוונים והם יכולים להופיע בכל גיל ובכל לידה, גם אם היו לידות בעבר. בין הגורמים הנפוצים: היסטוריה של דיכאון או חרדה, טראומות ילדות (ביניהם טראומות מיניות או טראומה ביחסים עם ההורים), מורכבות ביחסים הזוגיים, קשיים במהלך הכניסה להריון או במהלך ההריון, חוויה של אובדני הריון, לידה מורכבת וטראומתית, חוסר בשלות או אמביוולנטיות לגבי הכניסה להריון, העדר מערכות תמיכה, טראומות ואתגרים אחרים שמלווים את תקופת ההריון או את החודשים שלאחר הלידה. 

הטיפול בדיכאון לאחר לידה חשוב היות שהוא משפיע עליך ועל איכות חייך. הדיכאון עשוי להשפיע 
על כלל תחומי התפקוד שלך, על הדימוי העצמי, על הזוגיות שלך, על חווית ההורות שלך ועל תפקודך בעבודה. כמו כן, דיכאון לאחר לידה יכול להשפיע על ההתקשרות לתינוקך ועל התפתחותו של ילדך/ילדתך במגוון תחומים, ביניהם ויסות רגשי, יכולת ליצירת קשרים בעתיד, התפתחות קוגניטיבית, התפתחות יכולות אמפתיה, הופעתם של קשיים רגשיים והתנהגותיים בעתיד ועוד.

מה תוכלי לעשות על מנת להתחיל ולסייע לעצמך?

גיוס מערכות תמיכה מהסביבה הוא קריטי ועשוי לסייע במניעת התפתחות דיכאון או להקטין את עוצמתו. ככל שתתאפשר לך יותר הבנה ותמיכה זוגית ומשפחתית, כך ייטב. נסי לשתף את בן/בת זוגך בתחושותייך ולחשוב יחד על פתרונות להקלה על תחושותיך הרגשיות ולעזרה קונקרטית בדברים שקשים ל0ך.

  •  צרי לעצמך מערכות תמיכה חברתיות- תמיכה חברתית עבורך חשובה מאוד ועשויה להקל על תחושותייך. נסי להקיף עצמך באמהות נוספות, אשר יספקו לך מקום לפורקן ושיתוף.
  • ייצרי לעצמך סדר יום, הקפידי לצאת מהבית לטיולים בשמש, לדאוג לפעילויות חברתיות מתאימות עבורך ועבור בנך/בתך, מצאי זמן לפעילות גופנית או לעשייה כלשהי שמרגיעה אותך.
  • חשוב כי תפני להערכה ולקבלת עזרה מקצועית מהר ככל האפשר. כיום יש מגוון שיטות טיפול מוכחות מחקרית לסיוע לנשים עם דיכאון לאחר לידה. הספרות מראה כי כמעט כל התערבות שהיא, בין אם פרטנית או קבוצתית, קוגניטיבית התנהגותית (CBT), תמיכתית או דינאמית, יכולה להיות יעילה בהפחתת תסמיני דיכאון בטווח הקצר, כאשר הטיפול ניתן בשבועות או בחודשים הראשונים שלאחר הלידה. כמו כן, לצורך הצלחת הטיפול, לרוב יומלץ לך על שילוב של טיפול תרופתי בצד טיפול פסיכולוגי. שיטת הטיפול, מידת האינטנסיביות שלו ומשך הטיפול יוחלטו בהתאם לחומרת מצבך יחד עם הגורם המטפל. כיום יש מספר מרפאות ייעודיות לטיפול בנשים במעגל הפריון בבתי חולים מגוונים בארץ. כמובן שניתן לפנות להתייעצות טיפולית גם באופן פרטי.
  • חשוב כי תדאגי לקשר עם תינוקך. ניתן לפנות למסגרות הייעודיות לגיל הרך, תחנות טיפת חלב והתפתחות הילד, אשר בהן תוכל להינתן (כתלות במקום מגוריך ובאופי המרכזים באזורך) התייחסות טיפולית לקשר הנרקם בינך לבין בנך/בתך ויש לכך חשיבות רבה. ככל שתמהרי לפנות כך יוכל מצבך להשתפר בטווח מהיר יותר וכך תוכלי לדאוג לרווחתו של תינוקך ולעתידו בצורה מיטיבה יותר.

למידע נוסף, מוזמנים להאזין לפודקאסט שהקלטתי בנושא של דיכאון לאחר לידה וההתערבות הטיפולית, אשר הייתי שותפה לפיתוחה, במסגרת מחקר הפוסט דוקטורט שלי.