מאפיינים של ילדים מחוננים

gifted child

הורים רבים מרגישים או תוהים האם הילד שלהם מחונן. במידה וילדכם אותר במבחן המחוננים של משרד החינוך, בכיתה ב'; התשובה לכך כבר ידועה. אולם, הורים נוטים להבחין בסימנים למחוננות ולתהות לגבי מחוננות ילדיהם כבר בגילאים צעירים יותר. כאשר אחד מההורים מחונן בעצמו, יש לאותו הורה הכרה או הבנה של דמיון בינו לבין ילדו. קיימת נטייה גנטית טבעית, בנוסף להעשרה סביבתית משמעותית שמסופקת בבתים של הורים שמחוננים בעצמם, שאכן יכולה להוביל למחוננות.

אולם, לעיתים יהיו ילדים מחוננים להורים שאינם מחוננים. הורים אלה עשויים להתקשות לעיתים 
להבין את ילדיהם, או להתקשות לתקשר עמם באופן מותאם ככל שהם גדלים ולמצוא מענה מתאים לצרכיהם.

מדוע האבחנה במחוננות חשובה להורים?

יתכן והאבחנה אינה כה חשובה עבורכם, אך אם הגעתם לקרוא מאמר זה, כנראה שהנושא מעסיק אתכם ואתם רואים בו ענין. חשוב להבין כי במידה רבה הצרכים של ילדים מחוננים הנם כמו הצרכים של ילדים רגילים. כולנו זקוקים לקבלה, הבנה והגשמה עצמית. אך, בכל זאת, לילדים מחוננים מאפיינים ייחודיים, אשר עשויים לאתגר את הוריהם ואת המסגרות החינוכיות בהם הם מצויים. כמו כן, ייחודיות זו, שהיא מתנה במובנים רבים, מגיעה לא אחת עם אתגרים אותם חווים הילדים בחיי היומיום מגילאים צעירים. במאמר זה אנסה לתת הצצה לחלק מהמאפיינים של ילדים מחוננים ולקשיים שעשויים להתלוות אליהם, כמו גם לדרכי ההתמודדות עמם.

המחוננות מעצם הגדרתה הינה התפתחות א-סינכרונית, משמע, התפתחות אינטלקטואלית מהירה שאינה תואמת לגילו הכרונולוגי של הילד, בעוד יכולות אחרות הינן תואמות גיל או אף מעוכבות בהתפתחותן. מבנה זה מוביל לפערים בחווית העצמי בין תחומי חוזק וחולשה, שלא אחת הורים מתקשים לתפוס וילדים מתקשים להתמודד עמם. איך יתכן שהילד שלי כה חכם, אך מתקשה ללמוד לרכב על אופניים? או איך יתכן שאני כה מוצלח, אבל אני לא מצליח ללמוד לקשור שרוכים, לשחק כדורגל כמו הילדים האחרים או לצייר כפי שדמיינתי בראשי? ילדים אלה זקוקים שנבין את הפערים בתוכם ושלא נצפה לכך שאם הם מחוננים הם יהיו מוצלחים בכל. חשוב לא פחות שנתמוך בהם ונסייע גם להם לקבל את תחומי החוזק והחולשה שלהם ונדאג לטפח לא רק את החוזקות, כמו גם את החולשות.

gifted child2

ילדים מחוננים הם לרוב ברוכי יכולות – אלה ילדים בעלי סקרנות עזה, קליטה מהירה, יכולת לחיפוש ולצבירת ידע מרשימה. הם אוטו דידקטיים וסקרנותם מובילה אותם ללמידה עצמאית לרוב בתחומים מגוונים. הם פשוט נהנים מלמידה. לא אחת אומרים לי הורים לילדים מחוננים כי ילדם יודע דברים שמפתיעים אותם, שהוא לימד את עצמו לקרוא, לחפש מידע באנגלית במנוע חיפוש של גוגל, או שיש לו זיכרון שמפעים אותם כל פעם מחדש. אפשרו להם את החקירה הזאת, אך דאגו לתווך אותה ולהפעיל תהליכי בקרה.

לא אחת ילדים עשויים להגיע למידע שיהיה קשה לעיכול רגשי עבורם. זה שהם מצליחים לתפוס את זה לוגית לא אומר שהם בשלים לכך ויכולים לעמוד בזה רגשית. מחוננים נוטים לפרפקציוניזם – מחוננים רגילים להיות מוצלחים. הם מדברים לפני כולם, קוראים לפני כולם, זוכרים דברים מרשימים, מתבטאים בשפה גבוהה ומשחקים באופן יצירתי להפליא. כך, הם רגילים לקצור שבחים מהסביבה מגיל הינקות ובוודאי בגן הילדים ובשנות ביה"ס. הם מפנימים ציפייה זו להצלחה ורוצים לזכות בעוד ועוד תשואות וכך נוטים לפרפקציוניזם.

אולם, עם הגיל עולות הדרישות המוצבות בפניהם והם עשויים להיתקל גם בקשיים או במחסומים. כך, לעיתים הם נמנעים מלקיחת סיכון ונוטים לביקורת עצמית מוגזמת. חשוב לאפשר לילדים אלה חשיפה למגוון התנסויות, בשעות הפנאי ובחוגים וכן במרכז המחוננים ולא לוותר להם ועליהם כאשר הם מתמודדים עם חוסר הצלחה. ילדים מחוננים נוטים להגיב בעוצמתיות רגשית – לא אחת הורים של מחוננים פונים להתייעצות בשל נטייה של ילדיהם להגיב בעוצמות רגשיות, בכי או התפרצויות זעם, רגישות גדולה ביחסים המשפחתיים או החברתיים וקושי בויסות רגשותיהם.

מחוננים קולטים הרבה מסרים מהעולם, עשויים להגיע להצפה ולפתח לעיתים חרדות. כשם שהם חווים ותופסים את העולם בצורה שונה ממרבית בני האדם, כך גם חוויתם הרגשית עשויה להיות עוצמתית וסוערת, כאילו פלטת הצבעים הרגשית שלהם עשירה ומגוונת יותר. מסיבה זו ילדים מחוננים זקוקים לאוזן קשבת ומלווה ולעזרה בויסות רגשותיהם. אלה הם דברים שהם אינם יכולים ללמד את עצמם, כמו דברים רבים אחרים, וכאן חשובה תמיכתם של המבוגרים, ההורים והדמויות החינוכיות בחייהם. ילדים מחוננים הם סקרנים, זקוקים לאתגרים ומשתעממים במהירות- בשל כך הם זקוקים פעמים רבות להתאמה של תוכנית הלימוד בבית הספר ולעיתים כבר בגן ליכולתם, לחשיפה לחוגים ולחומרי העשרה נוספים (כדוגמת חוברות, מגזינים, פודקסטים, משחקים וספרים שיספקו להם עניין).

מסיבה זו ואחרות הוקמו מרכזי השליפה למחוננים החל מכיתה ג'. מרכזי השליפה אמורים לספק מענה (חלקי) לצורך של ילדים מחוננים בגרייה והעשרה מתאימה ודרכי ההוראה בהם שונות בצורה מהותית מזו המתקיימת בבתי ספר רגילים. במידה וילדכם חווה קושי בהשתלבות במסגרת החינוכית, חשוב להיוועץ עם הצוות החינוכי ולנסות ולהפעיל את תוכנית "המחונן בכיתתו" אשר מונהגת בשנים האחרונות דרך צוות יועצות ייעודית, אשר עובדות במשרד החינוך. הייחודיות של ילדים מחוננים עשויה להקשות עליהם לעיתים להשתלב בחברה – ילדים מחוננים הינם בעלי תחומי ענין ייחודיים, שלא תמיד מעניינים את חבריהם, תפיסה מהירה, נטייה לשעמום, יצירתיות משחקית שלעיתים נמצאת הרבה מעל גילם וגם לעיתים בשלות ובגרות רגשית, ששונה מחבריהם לגיל.

כל אלה מקשים עליהם לעיתים לחוש דמיון, שותפות, ענין וקבלה בקרב בני גילם. הם יטו להתחבר עם ילדים אשר דומים להם מנטלית ולעיתים יעדיפו חברים בוגרים מהם, עמם ימצאו יותר שפה משותפת. יש להבין מאפיינים אלה, לאפשר לילד הזדמנויות לייצר קשרים חברתיים מתאימים (למשל במסגרת חוגים או מסגרות ייעודיות למחוננים) ולסייע לו בשימור קשרים חברתיים עם חברים מתאימים. לסיכום, לילדים מחוננים מגוון מאפיינים ייחודיים, אשר במאמר זה הובאו לילדי ביטוי רק חלק מהם. המאפיינים הייחודיים של מחוננים, עשויים לקדם אותם מאוד בחיים, לפתוח עבורם דלתות ולהפוך אותם לאנשים משפיעים מאוד בבגרותם.

לא פחות משהם זקוקים למענה אקדמי מתאים, לגרייה ותחומי עניין, הם זקוקים כי הוריהם יבינו את הפערים שהם חווים בתוכם, יספקו להם את התמיכה שהם זקוקים לה בויסות הרגשי שלהם ויסייעו להם לפלס את דרכם מבחינה חברתית בעולם, על מנת שיוכלו למצוא פרטנרים עמם יחושו הבנה, דמיון והנאה. לעוד מידע על מאפייניהם של ילדים מחוננים, ניתן לצפות בסרטון הקצר הבא